Kyllä Mikko on niin viisas koira. Tässä kesällä oikein kuumana päivänä olin jossain reissussa ja äitini oli puutarhassamme keräämässä viinimarjoja ja ottanut Mikon seurakseen ulos. Mikko läähätti ja puuskuttu kuumassa. Minä olen aivan varma, että Mikko ehti juuri ajatella "on ihan hirveän kuuma, nyt lähden puskan alle varjoon" kun äitini sanoi:

- Mikko-kulta kun tässä on niin kauhean kuuma, menisit jonnekin puskan alle varjoon lepäämään.

Ja Mikko kääntyi saman tien ympäri ja paineli puskan alle, kaivoi sinne viileän kuopan ja otti päivänokoset.
On se Mikko NIIN viisas! äitini sanoi. Kaiken se ymmärtää mitä sille sanoo.

-----

Kun olin lähdössä hälytysryhmän leirille vein Mikon vanhemmilleni hoitoon. Mikollahan ei ollut huolen häivää, koska ruokaämpäri tuli mukana. Se kyttäsi vain sitä ämpäriä jonka olin nostanut pöydälle. Yritin halia ja pusia Mikolle hei-heit, mutta aina se väisti pois, koska asetuin sen ja pöydällä olevan ruokaämpärin väliin niin, ettei sillä ollut suoraa näkymää ruokaämpärille. Lopulta hermostuin jo vähän ja sanoin:

- Et viitsis väistellä pois alta koko ajan kun haluan pussata ja halia hei-hei.

Saman tien Mikko jähmettyi paikoilleen kuin sanoen "no äkkiä sit" ja antoi minun halata ja pussata nenälle ennen kuin siirtyi taas tähyilemään ruokaämpäriä.

----

Zamy on täällä meillä hoidossa, ja isäntä päästi yhtenä iltana ulos pikkukoiran, Mikon ja Zamyn, kun itse olin jossain treenailemassa Diisun kanssa. Zamy oli rynnännyt tuonne laitumen viereen haukkumaan hurjasti hevosta. Ei ollut tullut takaisin eikä hiljennyt, vaikka isäntä komensi ja kielsi kovasti. Lopulta Mikko todennut, että ei auta kuin hoitaa homma, ja jolkotti määrätietoisesti Zamyn luokse, rähähti sille ja kääntyi ympäri ja jolkotti takaisin pihaan. Zamy seurasi kuuliaisena perässä eikä ole sen jälkeen kertaakaan haukkunut hevosia.